Semitten's Blog

Om semitiske forhold i og udenfor Israel

Kassam-raketter afsløret på Vestbredden

with 3 comments

Nu er der også trusler om Qassam-raketter fra Vestbredden. PA sikkerhedstjenester har arresteret 7 Hamas-medlemmer i Ramallah, der begyndte at producere raketter, der var i fremskredne stadier, ifølge en palæstinensisk talsmand.

PA (Den Palæstinensiske Myndighed) afslørede for 2 uger siden begyndelsen på fremstillinge af Kassam-raketter i landsbyen Beit Liqya, nær Ramallah.

“Raketten var i et fremskredent stadium, men var stadig ikke helt klar, men raketten’s sprænghovede var klar og sprængstoffer klar”, udtalte en palæstinenser. Det stod skrevet på kroppen af raketten, at der er ingen anden Gud end Allah.

Kilde: Maarav

Det er jo det, vi kender fra HAMAS. Men hvad bekæmper de? Foreslag er ….

Selv er jeg tilhænger af Maslows Pyramide, der siger, at det vigtigste i et menneskets liv er adgang til fødevarer, medicin, tag over hovedet og retten til uddannelse og arbejde og interesser, herunder retten til at ytre sig og skabe sociale bånd. Men en kamp for at genvinde forfædres arv, jord og kapital for mange generationer siden for palæstina-araberne er i denne kontekst ikke det, der bidrager til et bedre liv. Et bedre liv for arabere eller palæstinensere (eller for alle) er skitseret i Maslows behovspyramide. Heller ikke deres eget land eller autonomi kan indgå som et grundlæggende behov. Hvornår vågner palæstinenserne op og ser frem istedet for at bruge kræfter på retfærdiggørelse af en krig for 64 år siden? Alle krige har vindere og tabere, ofre og flygtninge. Men man kan da ikke skrue tiden for flygtninge i denne verden 64 år tilbage? Hvad så med flygtninge fra Nord/syd Vietnam? Nord/syd Korea? Indien/Pakistan/Bangladesh? Eritrea/Ethiopien? Kina/HongKong? Finland/Rusland (den finsk/russiske krig) ? osv …

Ikke desto mindre er det kampen mod Israel, der er væsentligt for mange arabere/palæstinensere (dem uden for Israel) – nu også via HAMAS på Vestbredden, idet man opprioriterer deres flugt for nogle generationer siden fra Israel ved Israels oprettelse. En krig, der skabte arabiske flygtninge for 64 år siden, men også 6-7-800.000 jødiske flygtninge fra arabien. Sidstnævnte bliver mere og mere dokumenteret, selvom det ikke er et problem mere, men var et problem engang, men integration istedet for tilbagevenden til deres flugtlande løste problemet.

Maslow’s kendte behovspyramide

Written by semit

22. februar 2010 hos 13:09

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg er godt klar over, at dette er en blog kun til diskussion med mennesker der er enige med dig. Men dine indlæg irriterer mig, så fulde af fejl, misforståelser og fordrejninger de er.

    Det er naturligvis din mulighed 2 og til dels 4, der er korrekte. Resten er naiv zionistisk efterplapren.

    2. at Israel betragtes som besat
    4. ikke kan vende tilbage til deres fædres huse

    Og så kunne du måske pege mere præcist på hvor Hamas’ antisemitisme fremgår af charteret? Jeg har også læst det og fandt ingen antisemitisme.

    raapil

    22. februar 2010 at 23:28

  2. Jeg håber bloggen kører af sig selv og derfor er jeg lidt tilbageholdende med at svare, men nederst i HAMAS’ charter står dette mmm

    Their scheme has been laid out in the Protocols of the Elders of Zion.

    Their er en henvisning til jøder og næppe zionister, da protokollen er ca 100 år gammel.

    Man kan naturligivs indvende, at selve sætningen ikke indeholder ‘jøder’, men det gør protokollen på nedsættende vis. Til gengæld har jeg ikke læst protokollen, men mon ikke den er nedsættende om jøder?
    Har du læst den?

    Så derfor er en henvisning grim udover, at du måske kender HAMAS børneTV, der handler om at slagte jøder og det er der mange eksempler på. Måske skulle jeg endda lave et indlæg om HAMASbørneTV.

    Jeg siger heller ikke jeg har ret i diverse, men det er mine konklusioner af mine oplysninger, og jeg vil det bedste for alle, også arabere, muslimer, palæstinenserer etc. Og det ER min holdning at det er bedre at bygge sit liv hvor man står for palæstinenserne end at mindes krigsuretfærdighed for 60 år siden, fordi jeg betragter familieliv, uddannelse, mad, frihed for sygdomme …. som mere essentielt end at kriges for at bo på bedsteforældrenes jord.

    semit

    23. februar 2010 at 00:02

  3. Fair nok, jeg gider egentlig heller ikke debattere fanden et øre af. Jeg troede jeg havde skimmet Hamas’ charter tilstrækkeligt, men det havde jeg åbenbart ikke. Det er usympatisk og dumt af Hamas at inddrage ‘protokollerne’.

    Og jo – jeg har også set Hamas’ børne-tv, og det er noget lort. Men det er vigtigt at holde fast i hvordan konflikten er opstået og hvad der har næret jødehadet i Mellemøsten: Israels oprettelse.

    Det er en kendsgerning, selvom det er trist at begge sider holder fast i konflikten og ikke forsøger at lægge den bag sig.

    Jeg kan bare ikke være enig med dig, når du fremstiller sort som hvidt og omvendt.

    Du mener også – fremgår det af ovenstående – at ‘palæstinenserne kriges for at bo på bedsteforældrenes jord’, hvorved du ganske frikender de israelske zionister for skyld i deres mange krige for at bo på deres antikke, og til en vis grad endda imaginære, forfædres jord.

    Det er Israel der besætter og koloniserer, ikke palæstinenserne. Og det foregår her og nu, lige foran vores øjne. Det er absurd, at ofrene får skylden, men det har zionisterne været fænomenalt dygtige til siden Israels oprettelse.

    raapil

    24. februar 2010 at 22:18


Skriv et svar

