Semitten's Blog

Om semitiske forhold i og udenfor Israel

Judasøre

with 2 comments

judas

Svampen som ligner et øre er opkaldt efter Judas – den discipel, som ifølge Bibelen forrådte Jesus med et kys, så ypperstepræstens vagter vidste, hvem de skulle arrestere. Enden på historien blev som alle ved, at Jesus blev korsfæstet – og Judas fortrød, hvad han havde gjort og gik bort og hængte sig. Judas er siden da blevet berømt, eller rettere berygtet, som en ond forræder.

Der står ikke noget i Bibelen om, hvilken slags træ, Judas hængte sig i. Men her i Norden fortæller legenden, at Judas valgte et hyldetræ. Der, hvor Judas øre ramte træet, voksede Judasøret ud. Måske er legenden opstået, fordi de kristne præster ikke kunne lide, at folk betragtede hyldetræet som et helligt træ. Man sagde at ”hyldemor” – altså gudinden Freja – boede i hyldetræer, og man måtte ikke fælde et hyldetræ uden at plante et nyt. Den slags hedensk overtro var noget skidt, som præsterne gerne ville udrydde med kristen overtro: nemlig at hyldetræet var forbandet. Hvem ved?

Er det her starten af antisemitisme eller hvad siger læserpanelet?

Written by semit

31. december 2012 hos 18:08

Lagt i Israel

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Judas og jøder er to forskellige ting. Jeg se intet tegn på antisemitisme her🙂

    Mvh.

    KL

    KL4805

    22. januar 2013 at 12:42

  2. jamen jeg er helt enig. Det er dæmoniseringen af Judas, der er ophav til antisemitisme, eller ihvertfald en vigtig brik. Gennem historien har jøder været forfulgt for at medvirke til at jesus blev dømt af romerne og jøder anklaget for at være jesus- og gudsmordere med uhyggelige forfølgelser til følge, især i middelalderen. Men denne forfølgelse stammer fra bibielcitater eller fortolkninger af dette, nemlig at Judas var ansvarlig for Guds søns død – på trods af, at det var med overlæg at guds søn skulle ofres for at hjælpe os andre – ifølge teorien. Så reelt var Judas angivelse at Jesus snarere guds plan end det modsatte.

    Jeg har anvendt svampens navn til at stille spørgsmålstegn ved, om JUDAS’ rolle i middelalderens kristendom spillede en rolle i fortidens antisemitisme.

    semit

    23. januar 2013 at 12:59


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: